آزمون دستیاری را بررسی کنیم. عفونی
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. عفونی
  • مبحث عفونی مبحث بسیار مهمی است و ۱۰ سوال دارد و از جمله مباحث پایه ای به شمار می رود، یعنی خواندن آن به دیگر درس ها هم کمک می کند. سوالات عفونی آزمون دستیاری اسفند نود و هفت را مرور می کنیم:

    ۱ـ سؤال‏ هاى مربوط به سندرم‏هاى عفونى: سؤالى مربوط به درمان مننژيت آمده است (درمان Empiric مننژيت در بزرگسالان با سن متوسط: وانكومايسين + سفترياكسون) كه چندين و چند بار مشابه آن تكرار شده است. درمان مننژيت هم مانند درمان پنومونى بسيار بسيار مهم است.

    ۲ـ سؤال‏ هاى مربوط به بيمارى‏هاى باكتريايى:

    ـ سؤال مربوط به حصبه سؤال خوبى است؛ اگرچه با مرور تست‏ هاى سال‏هاى قبل هم می توانيد به اين سؤال جواب بدهيد، اما بر روى نكته خوبى دست گذاشته است. اول بايد حصبه را تشخيص بدهيد (كه با كمك برادى‏كاردى نسبى و لوكوپنى صورت تست راحت می ‏توانيد اين كار را بكنيد) و بعد بياد داشته باشيد كه در جريان سالمونلوز تيفوئيدى برخلاف كشت خون، با وجود درمان آنتى‏بيوتيكى براى ۵ روز يا كمتر، كشت مغز استخوان از حساسيت بالايى برخوردار است.

    ـ سؤال مربوط به وبا هم تكرارى است: آنتی ‏بيوتيك می ‏تواند سبب تسريع پاك شدن مدفوع از ميكروارگانيسم شود و بنابراين براى بيمار آزيترومايسين تجويز می ‏كنيم.

    ـ دو سؤال از مبحث سل آمده است؛ يك مورد مربوط به شكست درمان سل می ‏شود (شكست درمان در بيمارى سل زمانى مطرح می ‏شود كه كشت خلط و يا اسمير خلط بيمار پس از ۳ ماه درمان مثبت باشد. در چنين مواردى ميكروارگانيسم از نظر حساسيت در برابر داروهاى خط اول و دوم درمان مورد بررسى قرار می ‏گيرد) و مورد دوم تشخيص و درمان عفونت نهفته سلى را می ‏خواهد كه هر دو سؤال تكرارى و اما مهم هستند.

    ـ سؤالى مربوط به سلوليت راجعه از بخش عفونت‏ هاى استرپتوككى آمده است. لنف‏ادم يا استاز وريدى فرد را مستعد ابتلا به سلوليت می ‏كند. اين سؤال تكرارى نيست. همچنين از اين بخش سؤال ديگرى آمده است كه درمان TSS استرپتوككى را می ‏خواهد و مشابه آن را قبلاً هم در تست‏ ها ديده‏ ايم.

    ـ چند سالى جاى لپتوسپيروز خالى بود كه بالاخره سؤال مربوط به آن در آزمون دستيارى اسفند ۹۷ روحمان را تازه كرد! سؤال تكرارى است.

    ـ سؤال مربوط به ارتباط كمپيلوباكتر ژژونى و گيلن‏ باره را مى‏شود بر اساس معلومات نورولوژى يا كودكان پاسخ داد.

    ۳ـ سؤال‏ هاى مربوط به بيمارى‏هاى انگلى: يك سؤال از بخش مالاريا آمده است و مربوط به درمان مالارياى فالسى‏پاروم شديد می ‏شود (كه با آرتسونيت درمان می ‏شود) و تكرارى و آسان هم هست.

    در کل سوال های عفونی مناسب و نسبتا تکراری بودند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا