برنامه پیشنهادی برای مطالعه برای آزمون‌های دستیاری و پیش‌کارورزی
  • » دسته‌بندی نشده » برنامه پیشنهادی برای مطالعه برای آزمون‌های دستیاری و پیش‌کارورزی
  • اگر می‌خواهید در آزمون دستیاری (فعلا اسفند ۱۴۰۰) یا آزمون پیش‌کارورزی (قطعا اسفند ۱۴۰۰) شرکت کنید و نتیجه خوبی بگیرید، باید برنامه درستی داشته باشید. برنامه مهم است. در بخش‌های بعد بطور مفصل به مقوله برنامه داشتن و برنامه نوشتن می‌پردازیم. فعلا فقط به دو نکته مهم زیر توجه داشته باشید؛ سعی داریم این مطلب کاربردی و بدون حاشیه و زوائد غیر ضروری در بیاید:

    —————————————

    1. باید برنامه‌ای نوشته شده و مکتوب داشته باشید. مهمترین نکته برنامه این است که زمان شروع و پایان را مشخص می‌کند، حتی اگر زمان پایان به تاخیر بیافتد.
    2. باید مرتب برنامه‌تان را تنظیم کنید. قرار نیست تمام برنامه‌ها همانطور که از اول نوشته شده‌اند اجرا شوند، در طول مسیر اتفاقاتی روی می‌دهند که ناگزیر مجبور می‌شوید برنامه خود را تغییر بدهد. پس در مورد برنامه‌تان انعطاف‌پذیر باشید.

    در زیر برنامه‌ای پیشنهادی برای شما داریم. فرض بر این است که شما می‌توانید برنامه خودتان را از اول شهریور و یا حتی ۱۵ شهریور و یا حتی اول مهر شروع کنید. به موارد زیر توجه داشته باشید:

    1. سعی کنید روزانه ۸ ساعت درس بخوانید. می‌پرسید چطور؟ کمی به خود فشار بیاورید. اگر هم مجبور هستید سر کار بروید، تا جای ممکن کار خود را کم کنید (فکر کنید که دارید روی آینده‌ای بهتر برنامه‌ریزی می‌کنید!) صبح زودتر از خواب بیدار شوید. ساعت ۵ صبح خوب است؟ در این صورت تا ساعت ۸ صبح ۳ ساعت وقت دارید. ساعت ۲ بر می‌گردید خانه؟ ۱ ساعت استراحت کنید و بعد ۳ ساعت درس بخوانید. بعد دوباره یک ساعت استراحت کنید و ۳ ساعت دیگر درس بخوانید: این می‌شود ۸ ساعت! مطمئن باشید اگر بخواهید راحت می‌توانید زمان برای درس خواندن پیدا کنید.
    2. برنامه روزانه‌تان را به دو قسمت تقسیم کنید: یک قسمت برای دروس ماژور و یک قسمت برای دروس ماینور: به عنوان مثال ۵ ساعت برای دروس ماژور و ۳ ساعت برای دروس ماینور. اول وقت (صبح‌ها) به دروس ماژور بپردازید.
    3. درس ماژور را از داخلی شروع کنید. مهمترین درس است و بیشترین نمره را دارد و بیشتر از هر درس دیگر با دروس دیگر ارتباط دارد. روزی ۵ ساعت داخلی بخوانید و هر داخلی را در یک هفته تمام کنید.۳ ساعت بعدی روز را به هر درس ماینوری که می‌خواهید اختصاص بدهید.
    4. با این برنامه در مدت ۷ هفته داخلی را تمام می‌کنید و در مدت این ۷ هفته، ۷ درس مینور را هم می‌خوانید. بعد از داخلی بروید به سراغ جراحی ۳ هفته هم برای جراحی وقت بگذارید، در این مدت ۳ ماینور دیگر هم می‌خوانید. پس ۱۰ ماینور اصلی (بجز فارماکولوژی و پاتولوژی) یک بار تمام می‌شوند. بعد می‌روید سراغ کودکان و سه هفته هم به کودکان وقت می‌دهید. دوره دروس ماینور را هم شروع می‌کنید و این بار هر هفته دو ماینور دوره می‌کنید. بعد ۲ هفته وقت به زنان می‌دهید و در این زمان باز هم هر دو هفته یک درس ماینور مرور می‌کنید و در پایان برنامه ۱۵ هفته‌ای ما شما یک دور دروس ماژور و دو دور دروس ماینور را مطالعه کرده‌اید.
    5. هنوز مانده است تا برنامه کامل شود: سه پیشنهاد برای بهتر شدن برنامه شما دارم: پیشنهاد اول این است که بعد از ۷ هفته اول که خواندن داخلی‌ها تمام شد، ۲ ساعت به زمان مطالعه خود اضافه کنید (یعنی روزانه ۱۰ ساعت درس بخوانید) و این دو ساعت اضافی را به مرور کردن داخلی اختصاص بدهید و این ۲ ساعت را تا زمان امتحان حفظ کنید. یعنی تا زمان امتحان شما دارید روزانه داخلی مرور می‌کنید و این خیلی خوب است!
    6. پیشنهاد دوم این است که روزانه زمان کمی، در حد ۱۰ دقیقه به خواندن فارماکولوژی اختصاص بدهید. فارماکولوژی درسی نیست که بشود یک باره و به یک ضرب آن را خواند. آن را تکه تکه کنید و روزی یک مبحث دارویی را بخوانید یا مرور کنید و می‌بینید که در آخر توانسته‌اید چند بار این درس مهم و دشوار را مرور کنید.
    7. پیشنهاد سوم این است که درس پاتولوژی را با درس‌های دیگر بخوانید. به عنوان مثال دارید داخلی کلیه می‌خواهید، پاتولوژی کلیه را هم همزمان بخوانید، ارتوپدی می‌خوانید، پاتولوژی استخوان و مفصل را هم بخوانید. با این کار وقت بیشتری صرفه‌جویی می‌کنید و نتیجه بهتری می‌گیرید.

    مطلب در مورد برنامه ریزی و مطالعه کردن زیاد است و سعی داریم کم‌کم آن‌ها را بصورت نکاتی کاربردی ارائه بدهیم. برنامه هر کس مربوط به خودش است و مختص خودش! برنامه بالا پیشنهادی برای شروع بود، می‌توانید این برنامه را الگو قرار بدهید و هر طور می‌خواهید تغییرش بدهید و یا اصلا برنامه دیگری برای خواندن داشته باشید. ما هم سعی داریم با چاپ بموقع کتاب‌های گزینه برتر و هفته آخر و دیگر کتاب‌ها در کنار شما باشیم. اگر سوال دارید می‌توانید با izadi70@gmail.com مکاتبه داشته باشید. موفق باشید.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا