ریپیت بیماری های آمیزشی
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » ریپیت بیماری های آمیزشی
  • بخشی از مقدمه کتاب:

    سلام

    دیده­ ای در مراسم اُسکار به فیلم­نامۀ Original و فیلم­نامۀ اقتباسی جایزه می­دهند؟ تا مدت­ها برای من یکی که سئوال بود! چه فرقی دارد؟ اصلاً چه اهمیتی دارد که متنی نوشته شده اریژینال باشد یا از روی متن دیگری اقتباس شده باشد؟ مهم این است که آن متن خوب نوشته شده باشد و بشود فیلم خوبی از روی آن ساخت. سنم که بالاتر رفت، تازه جریان را فهمیدم: اریژینال یعنی اصلی، یعنی ریشه­ دار و به زبان خودمانی یعنی پدر و مادر دار! اریژینال یعنی خلاقیت، یعنی نوآوری، یعنی آفرینش! و این خیلی با اقتباس یا بازنویسی یا هر چیزی مشابه آن فرق دارد. باز هم سنم که بالاتر رفت، چیز دیگری را هم دریافتم: این که می­ شود که مفهوم اریژینال را به خیلی از مفاهیم دیگر هم تعمیم داد. مثلاً برای من کتاب اریژینال است و جزوه قابل مقایسه با آن نیست. برای ایجاد کتاب کار شده است، منابع مختلف زیر و رو شده­ اند و یا خلاقیتی صورت گرفته است، اما جزوه مجموعه ­ای از مطالبی است که از زبان دیگری بر روی کاغذ آورده می­ شود. یا به نظر من فیلم سینمایی در مقایسه با سریال اریژینال­ تر است. حال بگذریم که برخی از سریال­ها کیفیتی در حد فیلم­های سینمایی دارند، اما فیلم (حتی اگر اقتباسی باشد)، حاصل کار و تلاش و نوآوری­های مختلفی است که هیچ­کدام از این­ها را نمی­ شود در سریال­ها دید. یا مثال دیگری بزنم: می­خواهی مقاله­ ای بنویسی، کار اریژینال این است که در مورد مطلب مورد نظرت خوب بخوانی و اول یاد بگیری و بعد مطالب مختلف را جمع­ آوری کنی و حاصل آن­ها را بصورت مقاله در بیاوری. کار راحت­ تر و غیر اریژینال­ نر این است که بروی سراغ گوگل و از تمامی مقالات مرتبطی که به تو معرفی می­ شود، مطلب در بیاوری و سریع و در مدت یکی دو روز مقاله را آماده کنی.

    حالا بریم سراغ کار دیگری که به نظر من کاملاً اریژینال است: کار دشواری به نام درس خواندن! کاری که به نظر ۱۰۰% اریژینال می­آید. این نکته را از من که مدت­ها است در حوزۀ آموزش پزشکی دست و پا زده­ ام (و از قبل از دوران دانشجویی و بعد در دوران دانشجویی و بعد دوران رزیدنتی و تا همین حالا درس خوانده­ ام) قبول کن که برای تو که می­خواهی در آزمون دستیاری نتیجۀ خوبی بدست بیاوری و مهمتر از آن پزشک خوبی بشوی، هیچ­کاری اریژینال ­تر از درس خواندن نیست. در مقایسه با درس خواندن، سر کشیدن به سایت­های مختلف و یاد گرفتن مطالب پراکنده، خواندن نکات مختلف و استفاده از دیگر روش ­های مجازی و به ظاهر لذت­بخش و حتی تست­ زدن (بدون درس خواندن)، هیچکدام اریژینال نیستند. و بخاطر داشته باش که این کار اریژینال است که ارزشمندتر است و نتیجۀ بهتری می­دهد.

    و حالا برویم سراغ این کتاب؛ کتاب­های RIPIT برای خواندن مطالب مشکل و مشترک پزشکی تهیه کرده ام. فرق ندارد که می­خواهی در آزمون پیش­ کارورزی شرکت کنی یا دستیاری و یا اصلاً می­خواهی معلومات پزشکی ­ات را بالا ببری و یا می­خواهی در امتحان­های خارج کشور شرکت کنی! این کتاب به تو کمک می ­کند، می­ خواهم به تو نشان بدهم که بعد از بارها و بارها خواندن یک مطلب (یک مطلب مهم و سؤالی از درس­های مختلف) آن مطلب را آن­چنان به خاطر می­ سپاری که می­توانی کتاب را پاره (RIPIT) کنی و دور بیاندازی (تلفظ RIPITشبیه به (Repeat)هم هست)؛ چون حالا همه مطالب در مغز تو جا خوش کرده­ اند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا