تجزیه و تحلیل سوالات کودکان آزمون دستیاری تیر ۱۴۰۰
  • » دسته‌بندی نشده » تجزیه و تحلیل سوالات کودکان آزمون دستیاری تیر ۱۴۰۰
  • سوالات کودکان آزمون دستیاری تیر ۱۴۰۰ را با هم بررسی می‌کنیم:

    1. از مبحث رشد و تکامل دو سوال داریم. یکی از این سوالات از همان سوال‌های کلاسیک است که با مرور تست‌های سال‌های قبل هم می‌شد به آن جواب داد (كودكى قادر است بدود و ۶ كلمه را بيان كند. مىتواند به عروسكش غذا دهند. حداقل سن وى چند ماهه است؟) و سوال دیگر از بوکلت مانا طرح شده است والبته با کمک نلسون اسنشیال هم میشود به آن جواب داد.
    2. از بخش اختلالات رفتاری یا روانپزشکی کودک یک سوال مربوط به فوبی داریم که تابحال مشابه آن در آزمونهای سالهای قبل تکرار نشده بود. بطور خلاصه نکته این سوال این است که بسيارى از ترس‌ها در كودكان طبيعى هستند و تنها بايد براى ترس‌هايى كه بيشتر از ۶ ماه طول بكشند، به فكر تشخيص بود.
     
    1. از بخش تغذیه مثل همیشه دو سوال داریم که به هر دو سوال میشود با مرور تستهای سالهای قبل پاسخ داد. یکی مربوط به شیر مادر و دیگر مربوط به کمبود روی میشود.
    2. از بخش آب و الکترولیت هم دو سوال داریم یک سوال مربوط به درمان هیپرناترمی علامتدار میشود (نکته مهم: درمان اورژانس هيپوناترمى علامت‌دار (تشنج) با سالين هيپرتونيك داخل وريدى صورت مى‌گيرد.) و مشابه این سوال قبلا هم تکرار شده بود و سوال دوم مربوط به اسید و باز است که با معلومات داخلی هم قابل پاسخ گویی می باشد.
    3. از بخش ناخوشیهای حاد یک سوال داریم که تکراری نیست و مربوط به جدولی در کتاب نلسون اسنشیال میشود که در ارتباط با احیای کودک است. بطور خلاصه نکته این تست در این است که در هنگام احیای کودک و انجام دفيبريلاسيون و كارديوورسيون براى كودكانى كه كمتر از ۱۰ كيلوگرم وزن دارند، از Pad يا Paddleهاى مناسب براى شيرخواران و براى كودكانى كه بيش از ۱۰ كيلوگرم وزن دارند از Pad يا Paddleهاى بزرگسالان استفاده كنيد.
    4. برخلاف انتظار از بخش نوزادان تنها دو سوال داریم که یکی از آنها مربوط به بوکلت مانا است.  این سوال مربوط به زردی خطرناک نوزادی می‌شود. نگران نباشید، خیلی راحت می‌شود به این سوال جواب داد و در حقیقت سوال، بیشتر شبیه به سوالات هوش است. نکته این سوال این است که مادرى كه گروه خونى AB دارد، فاقد آنتى‌بادى ضد گروه‌هاى خونى ABO است و به همين دليل خطرى براى جنين وجود ندارد و سبب ليز گلبول‌هاى قرمز او نمى‌شود. ولى يك نكته مهم‌تر: چطور ممكن است گروه خونى مادر AB باشد و گروه خونى نوزاد ا و O؟ سوال دیگر مربوط به احیای نوزاد است که بارها و بارها از آن سوال آمده است.
    5. از بخش بیماریهای آلرژیک یک سوال آمده است و این سوال مربوط به درمان آسم میشود که البته با مطالعه سوالات قبلی قابل پاسخگویی است و در ضمن با معلومات داخلی هم میشود به آن جواب داد. نکته این سوال این است: فورموترول و سامترول بتا ۲ آگونيست‌هاى طولانى اثر هستند كه دوبار در روز مصرف مى‌شوند و سبب شُل شدن عضلات صاف مجارى هوايى براى ۱۲ ساعت مى‌گردند، اما تأثير ضد التهابى قابل توجهى ندارند. افزودن اين داروها به كورتيكواستروئيدهاى استنشاقى مفيدتر از دو برابر كردن دوز كورتيكواستروئيد است. از فورمترول مى‌توان در كودكانى كه ۵ سال يا بيشتر سن دارند براى درمان نگهدارنده آسم و پيشگيرى از آسم ناشى از ورزش استفاده كرد.
    6. از بخش بیماریهای عفونی ۷ سوال داریم: دقت کنید: ۷ سوال، یعنی بیشتر از هر بخش دیگر. به عبارت دیگر اگر قرار باشد فقط یک بخش از کودکان را بخوانید، این بخش بیماریهای عفونی است. یکی از سوالات مربوط به درمان مننژیت میشود که پیش از این هم مشابه آن را داشتهایم (باید برای درمان امپریکال مننژیت از سفالوسپورين نسل ۳ (سفوتاكسيم يا سفترياكسون) به همراه وانكومايسين استفاده شود. در شيرخوارانى كه كمتر از ۲ ماه سن دارند، آمپى‌سيلين نيز به درمان اضافه مى‌شود تا ليستريا منوسيتوژنز نيز پوشش داده شود.) سوال دیگر مربوط به تشخیص و درمان پنومونی است که باز هم مشابه آن را در تست‌های سال‌های قبل پیدا می‌کنیم. یک سوال مربوط به اسهال عفونی می‌شود که بارها تکرار شده است. سوال چهارم مربوط به عفونت با ویروس ابشتاین بار می‌شود و تشخیص آن و آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را خواسته است. این سوال با متن کتاب قابل پاسخ‌گویی نیست و باید از شکل کتاب کمک گرفت. البته در سال‌های قبل مشابه این سوال در مبحث عفونی داخلی آمده است. سوال تکراری دیگر مربوط به فارنژیت استرپتوککی می‌شود (و نکته آن این است:  فايده اصلى درمان ضد ميكروبى جلوگيرى از تب روماتيسمى حاد است. اگر درمان در مدت ۹ روز از بيمارى آغاز شود، ۱۰۰% از تب روماتيسمى جلوگيرى مى‌شود). سوال مربوط به استئومیلیت هم تکراری است و بهترین روش تشخیص استئومیلیت را می‌خواهد که می‌دانید MRI است. و بالاخره سوال آخر بخش عفونی مربوط به افتالمی نئوناتاروم است که بارها از آن سوال آمده است (كنژنكتيويت نوزادى يا افتالمى نئوناتاروم كنژنكتيويتى چركى است كه در ماه اول زندگى ايجاد مى‌شود و معمولا در هنگام تولد عامل آن كسب مى‌گردد. در اين تست عفونت گنوككى ايجاد شده است كه با ترشح چركى و شديد، تورم شديد پلك و ملتحمه مشخص مى‌شود. درگيرى قرنيه شايع است و خطر پرفوراسيون آن وجود دارد. در روزهاى ۷-۱ ايجاد مى‌شود و به كمك سفترياكسون درمان مى‌شود).
    7. از بخش بیماریهای گوارشی یک سوال داریم که مربوط به تفاوت ریفلاکس معده به مری و استفراغ است و سوال دشواری به نظر نمیرسد. نکته این تست این است که اگر شيرخوار مبتلا به ریفلاکس از جهات ديگر سلامت باشد، نياز به درمان نيست.
    8. از بخش بیماریهای قلبی سوالی تکرار نشده داریم که مربوط به پالس اکسیمتری میشود و مطلب مربوط به آن این است: عدم اشباع خفيف اكسيژن كه از نظر بالينى آشكار نيست، ممكن است تنها نشانه زودرس در نقايص مادرزادى پيچيده قلب باشد. با مقايسه پالس اكسى‌مترى بين اندام فوقانى راست و يكى از اندام‌هاى تحتانى مى‌توان به نقايص مادرزادى وابسته به مجراى شريانى تشخيص داد. در اين نوع نقايص، خونى كه اشباع اكسيژن كمى دارد براى رسيدن به اندام تحتانى از طريق PDA از راست به چپ مى‌رود. امروزه اين روش به نوعى روش غربالگرى روتين در نوزادان براى رد بيمارى‌هاى مادرزادى قلب تبديل شده است.
    9. در بخش بيمارى‌هاى خون به یک سوال برخورد می‌کنیم که مربوط به آنمی فقر آهن است و بارها و بارها مشابه آن تکرار شده است. در صورتى كه شرح حال بيمار، وجود IDA تغذيه‌اى را مطرح كند، مى‌توان با يا بدون تأئيد آزمايشگاهى، درمان با آهن را امتحان كرد. در يك كودك ظاهرآ سالم، تجويز آهن بهترين روش تشخيصى براى تأئيد  IDAاست.
    10. از بخش غدد یک سوال داریم که با بوکلت مانا قابل پاسخگویی است.
    11. از بخش نورولوژی یک سوال داریم که مربوط به تشنج همراه و تب است و تکرار شده است.  یادتان باشد  از آنجا كه تشنج همراه با تب كوتاه مدت و خوش‌خيم است، بيشتر كودكان نياز به درمان ندارند. مى‌توان در طول حمله از ديازپام ركتال استفاده كرد تا از طولانى شدن حمله جلوگيرى شود. تجويز روزانه داروهاى ضد تشنج انديكاسيون ندارد. تجويز داروهاى ضد تب در حين ناخوشى تب‌دار از تشنج جلوگيرى نمى‌كند.
    12. و بالاخره از بخش واکسیناسیون دو سوال آمده است که هر دو تکراری هستند. و دو نکته داریم: سابقه تشنج در خانواده ممنوعيتى براى واكسيناسيون نيست و نياز نيست واكسيناسيون به تعويق انداخته شود. و نکته دوم این که در افراد مبتلا به سل فعال بايد قبل از تزريق واكسن  MMRدرمان سل شروع شود.

    بنابراین با مروری به سوالات کودکان آزمون دستیاری تیر ۱۴۰۰ نکات زیر مشخص می‌شوند:

    1. ۱۷ سوال از ۲۶ سوال با مرور تست‌های سال‌های قبل قابل پاسخ‌گویی هستند. بنابراین مرور تست‌های قبلی واجب و ضروری است. به عبارت دیگر به ۶۵% از سوالات می‌شود تنها با مرور سوالات سال‌های قبل پاسخ داد و این مقدار در آزمون‌های پیش‌کارورزی به نزدیک ۱۰۰% می‌رسد و با همین آمار ساده، اهمیت مرور تست‌های سال‌های قبل آشکار می‌گردد.
    2. بیشترین سوالات مربوط به مبحث بیماری‌های عفونی می‌شوند (۷ سوال از ۲۶ سوال) و این رقم معنی دار است! یعنی باید حتما و حتما بخش بیماری‌های عفونی را کامل بخوانید.
    3. از بخش‌هایی مانند بیماری‌های متابولیک، ژنتیک، بیماری‌های تنفسی، انکولوژی، ارتوپدی و پوست سوال نیامده است. از بخش نوزادان هم تنها دو سوال داریم که یکی از آن‌ها مربوط به مانا می‌شود و این برخلاف سال‌های قبل است؛ معمولا از بخش نوزادان سوالات بیشتری مطرح می‌شود.
    4. از مانا سه سوال آمده است. بنابراین باید این کتابچه و بخش‌های مرتبط با آن حتما مطالعه شود.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا