هفته آخر مامایی و ژنیکولوژی
  • » دسته‌بندی نشده » هفته آخر مامایی و ژنیکولوژی
  • بيش از ۱۰ سال از عمر مجموعه كتاب‏هاى «هفته آخر» مى‏ گذرد. وقتى كار بر روى اين مجموعه را شروع كردم، هدفم اين بود كه مجموعه مطالبى را جمع‏ آورى كنم كه بشود آن‏ها را هفته آخر قبل از آزمون (دستيارى يا پيش‏كارورزى) مرور كرد و مهمترين مطالب را بخاطر سپرد و براى آزمون كاملا آماده شد؛ اما با گذشت زمان و كار بيشتر بر روى اين مجموعه كتاب‏ها، هدف تغيير كرد. هفته آخرى كه حالا در دست داريد با هفته آخر ۱۰ سال قبل خيلى فرق دارد. اكنون هدف هفته آخر چيزى ديگرى است: اين كه قابل اعتمادترين منبع براى مطالعه پزشكان باشد. منبعى جمع و جور، به اندازه كافى كامل، با تقسيم‏بندى عالى مطالب؛ بطورى كه بتوان براى مطالعه درس‏هاى حجيم پزشكى بر روى آن حساب كرد. منبعى كه هم دانشجوى پزشكى بتواند از آن استفاده كند و در بخش‏ها آن را در دست بگيرد و بخواند و هم براى آزمون پيش‏كارورزى مفيد باشد و بالاخره هم بدرد آزمون دستيارى بخورد. تعارف نداريم. حجم درس‏ها زياد است و با يك بار يا دو بار خواندن آن‏ها نمى‏توانيد از پس تست‏ها بر بياييد. راه موفقيت اين است كه درست بخوانيد و تكرار كنيد: بارها و بارها! بويژه براى آزمون دستيارى، حجمى را براى مطالعه انتخاب كنيد كه بتوانيد چندين بار آن را مرور كنيد؛ و بالاخره بتوانيد در هفته آخر پيش از آزمون هرچه را كه خوانده‏ ايد، جمع و جور و يك بار ديگر بخوانيد. هفته آخر به اين هدف كمك مى‏كند.

         حالا برويم سراغ مبحث زنان و زايمان. در آزمون‏هاى دستيارى و پيش‏كارورزى از مبحث زنان و زايمان ۱۸ سؤال طرح مى‏شود كه معمولاً قابل پاسخ‏گويى هستند. به عبارت ديگر مبحث زنان و زايمان از جمله مباحثى است كه خواندن درست و حسابى آن مى‏تواند نتيجه خوبى داشته باشد، اما برخلاف درس‏هاى ماژور ديگر (بخصوص داخلى)، مطالب خوانده شده با سرعت بيشترى از ياد مى‏روند. از طرف ديگر حجم بکمن خيلى زياد است. بنابراين بهترين روش براى مطالعه مبحث زنان و زايمان اين است كه مطالب بصورت خلاصه خوانده شوند و بعد مطالب خوانده شده بارها و بارها مرور شوند، بطورى كه در اوقات نزديك به آزمون بتوان خيلى سريع و در مدتى كوتاه (به عنوان مثال ۸ ساعت) كل مطالب خوانده شده را مرور كرد. زنان و زايمان از جمله مباحثى هست كه حتما بايد در روزهاى قبل از امتحان بار ديگر خوانده و مرور شود. هفته آخر زنان هم با اين هدف آماده شده است. اين كه بتوانيد بسرعت مطالب مهم را بخوانيد و آن‏ها را بارها و بارها مرور كنيد. تجربه نشان داده است كه در سال‏هاى قبل هفته آخر زنان و زايمان بخوبى توانسته است از پس سؤالات آزمون برآيد. اميدوارم امسال نيز همين‏طور باشد. مطالعه تست‏هاى گزينه برتر را در كنار هفته آخر زنان فراموش نكنيد. کتاب حاضر بر اساس کتاب بکمن گردآوری شده است که منبع جدید مطالعه برای آزمون های دستیاری و پیش کارورزی می باشد . کتاب متنی روان و کاربردی دارد و به کمک آن می توان بر مباحث مامایی و ژنیکولوژی احاطه کامل پیدا کرد.   

     و يك نكته مهم در ارتباط با درس داخلى (كه مهم‏ترين درس شما براى آزمون‏هاى دستيارى و پيش‏كارورزى است): داخلى  ۴۵ سؤال دارد. سعى كنيد هر روز با دروس داخلى سر و كله بزنيد. پشيمان نمى‏شويد. هفته آخر داخلى به شما كمك مى‏كند. شك نكنيد! برنامه روزانه داشته باشيد. با خودتان قرار بگذاريد روزى ۱۰ صفحه هفته آخر بخوانيد. كارى ندارد. براى بار اول هر سه صفحه را در يك ساعت بخوانيد و علاوه بر برنامه درسى معمول روزانه، ۳ ساعت به داخلى اختصاص بدهيد. مى‏بينيد كه موقع مرور، هر داخلى هفته آخر را در سه ساعت مى‏خوانيد و آن وقت است كه «هفته آخر» مفهوم واقعى خود را پيدا مى‏ كند: يعنى در هفته آخر قبل از آزمون مى‏توانيد تمام درس‏ها را يك بار مرور كنيد..

         و اما حرف آخر، همانطور كه بارها تأكيد كرده ‏ام، تهيه اين مجموعه بسيار دشوار و بسيار وقت‏گير است! و من و ديگر اعضاى انتشارات پروانه دانش، براى بالا بردن كيفيت مجموعه هفته آخر وقت زيادى صرف كرده ‏ايم، وقتى كه مى ‏توانست صرف كارهاى ديگرى (از جمله يك خواب راحت شبانه) شود! خواهشى كه از شما دارم اين است كه اهميت و ارزش اين مجموعه را درك كنيد و آن را هدر ندهيد، حجم مجموعه كم است، اما تلاش و انگيزه‏اى در پشت تك تك كتاب‏هاى اين مجموعه وجود دارد، لذا خواهش مى‏ كنم از هر گونه نسخه‏بردارى و كپى كردن اين مجموعه خوددارى كنيد، چرا كه با اين كار تلاش و انگيزه من را به هدر مى‏ دهيد و نارضايتى من را سبب مى ‏شويد. اميدوارم بتوانم قدرى از نيرويى كه براى تهيه اين مجموعه صرف كرده‏ ام (و گمان مى‏كنم مى‏توانيد اين نيرو را در بين تك تك سطرها احساس كنيد) به شما منتقل كنم و اميدوارم هميشه و در همه حال موفق باشيد.

    دكتر مهدى ايزدى

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا