آزمون دستیاری را بررسی کنیم. نورولوژی
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. نورولوژی
  • در آزمون دستیاری اسفند نود و هفت ۸ سوال نورولوژی داریم که آن ها سریع بررسی می کنیم:

    ۱ـ از بخش نوروافتالمولوژى سؤالى آمده است كه مربوط به نابينايى سايكولوژيك می ‏شود و نكته مهم اين سؤال اين است كه بيمارى كه ادعاى نابينايى دارد، نبايد نيستاگموس اپتوكينتيك داشته باشد و وجود اين نوع نيستاگموس به نفع منشأ غير ارگانيك درگيرى است. اين سؤال تكرارى نيست.

    ۲ـ از بخش اختلالات حس، سؤالى مربوط به راديوكولوپاتى S1 آمده است، كه آسان و البته تكرارى است. اين نوع راديكولوپاتى سبب كاهش رفلكس مچ پا می ‏شود. با معلومات روماتولوژى يا ارتوپدى و حتى جراحى هم می ‏توانيد به اين سؤال پاسخ بدهيد.

    ۳ـ از بخش اختلالات موتور سؤالى آمده است كه بوتوليسم را بطور تی ‏پيك توضيح می ‏دهد و از ما تشخيص می ‏خواهد. سؤال تكرارى است و در ضمن با مطالعه مبحث عفونى هم می توانيد به آن پاسخ بدهيد.

    ۴ـ از بخش اختلالات هوشيارى سؤالى مربوط به آفازى آمده است. شناختن انواع آفازى مهم و سؤالى است.

    ۵ـ از بخش تشنج سؤالى آمده است كه تشخيص آن تشنج پارسيل كمپلكس می ‏شود. كافى است بدانيم اين نوع تشنج را صرع لوب تمپورال هم می ‏نامند تا بتوانيم جواب سؤال را بدهيم. سؤال منشأ تشنج (لوب تمپورال) را خواسته است.

    ۶ـ از بخش سردرد سؤال تی ‏پيك و البته تكرارى سردرد خوشه ‏اى آمده است. بايد بدانيم كه با تجويز سوماتريپتان زير جلدى يا اكسيژن ۱۰۰% (۷ تا ۱۲ ليتر در دقيقه براى ۱۰ تا ۱۵ دقيقه) بسرعت سردرد برطرف می ‏شود.

    ۷ـ از بخش اختلالات حركتى سؤالى مربوط به درمان پاركينسون داريم كه جوابش آپومرفين است. با معلومات فارماكولوژى هم می ‏توانيد به اين سؤال جواب بدهيد.

    ۸ـ از بخش كوما، سؤالى آمده است كه مربوط به رفلكس اكولووستيبولر (تست كالريك) می ‏شود. اين سؤال بارها و بارها تكرار شده است، اما به نظر من هر چقدر هم تكرار شود كم است، چون مهم است.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا