آزمون دستیاری را بررسی کنیم. فارماکولوژی
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. فارماکولوژی
  • در آزمون دستيارى اسفند ۹۷ هم ۶ سوال فارماكولوژى داريم كه مثل هميشه خوب هستند و می ‏شود با معلومات درس‏هاى ديگر هم به پاسخ درست آن‏ها رسيد. هرچند خواندن فارماكولوژى مهم و البته بسيار كمك كننده است.

    ۱- دو سؤال از بخش داروهاى قلبى عروقى داريم:

    1. يك سوال از داروهاى ضد فشار خون ـ داروهاى وازوديلاتور داريم كه تكرارى است. اين كه ديازوكسايد می ‏تواند قند خون را بالا ببرد و از آن در درمان انسولينوما هم استفاده می ‏شود، مطلبى تاريخى و قديمى است و با سؤال‏ هاى سال ‏هاى قبل هم می ‏شود به آن جواب داد.
    2. سؤال ديگر مربوط به مبحث ديورتيك ها است كه تكرارى نيست. بايد بدانيد كه استازولاميد می ‏تواند سبب تشديد انسفالوپاتى كبدى شود تا بتوانيد به اين تست جواب بدهيد. البته از آنجا که به عوارض استازولامید در تست های دیگر اشاره شده است، با خواندن تست های سال های قبل می شود به این سوال جواب داد.

    ۲- سه سؤال از بخش داروهاى عصبى داريم كه نشان‏دهنده اشتراك اين بخش با درس‏ هاى ديگر مانند نورولوژى و روانپزشكى است و با خواندن آن درس‏ ها می ‏توانيد به سؤالات فارماكولوژى جواب بدهيد و البته برعكس:

    1. سؤال مربوط به ملاتونين و تأثير آن در درمان Jet Lag تكرارى نيست، اما با مرور تست‏هاى روانپزشكى می ‏شود به جواب رسيد.
    2. سؤال مربوط به تأثير فلومازنيل در برطرف كردن اثرات بنزوديازپين‏ ها آسان و تكرارى است.
    3. سؤال خوب ديگر مربوط به فردی می ‏شود كه دچار بيمارى وسواسى جبرى و PMS است كه مشابه آن را در فارماكولوژى نداشتيم و درمان چنين بيمارى استفاده از SSRIs (مانند سرترالين) است و يادمان باشد كه كلوميپرامين كه در گزينه‏ ها به آن اشاره شده است، می ‏تواند در درمان بيمارى وسواسى جبرى مؤثر باشد، اما بدرد PMS نمی ‏خورد (و اتفاقا در كتاب زنان هم به آن اشاره شده است).

    ۳- آخرين سؤال فارماكولوژى مربوط به تأثير سفالوسپورين‏هاى نسل سوم (سفتازيديم)  بر روى باكتری ‏هاى گرم منفى است كه با معلومات بدست آمده  از مطالعه تست‏ هاى سال‏ هاى قبل می ‏شد به اين تست پاسخ درست داد.

    در كل حداقل به سه سؤال از ۶ سؤال فارماكولوژى را راحت می ‏شود با تست‏هاى سال‏هاى قبل جواب داد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا