آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی گوارش
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی گوارش
  • سوال های داخلی گوارش آزمون دستیاری اسفند نود و هفت را بررسی می کنیم. می خواهیم هرچه سریعتر بررسی آزمون دستیاری سال قبل را تمام کنیم و برویم سراغ رفرانس های جدید و تغییرات آن ها و کلی مطالب مهم و نکته های تستی که به کار شما می آیند:

    ۱- از ۶ سوال داخلی گوارش ۲ سؤال مربوط به مبحث مرى می ‏شوند كه در آزمون دستيارى معمول نيست! يكى از اين سؤالات مربوط به درمان ازوفاژيت ائوزينوفيليك می شود كه بيمارى مهمى است و با توجه به اين که درمان آن در سسيل ويراست جديد مختصرى تغيير داشته است، احتمال سؤال از آن می ‏رفت (درمان ازوفاژيت ائوزينوفيليك استروئيد موضعى است، اما حتى اگر بيمار GER هم نداشته باشد، بايد PPI دريافت كند). سؤال ديگر مبحث مرى مربوط به ديسفاژى اوروفارنژيال می ‏شود كه مشابه آن در سؤالات سال‏هاى قبل بود.

    ۲- سؤال IBS آسان و تكرارى است.

    ۳- سؤالى كه مربوط به مبحث اسهال مزمن می ‏شود تكرارى نیست. براى درمان اسهال بعد از كوله‏سيستكتومى می ‏شود از كلستيرامين استفاده كرد.

    ۴- سؤال مربوط به پريتونيت باكتريايى كمى مشكل بود! پريتونيت اوليه يا ثانويه است. نوع اوليه درمان طبى دارد و در زمينه آسيت ايجاد می ‏شود و تك باكترى است و بی هوازى ندارد و نوع ثانويه درمان جراحى دارد و در زمينه پرفوراسيون احشاء ايجاد می ‏شود و چند نوع باكترى از جمله بی هوازی ‏ها در ايجاد آن دخالت دارند. با معلومات جراحى هم می ‏توانستيد اين سؤال را جواب بدهيد و اگرچه تكرارى نبود، اما آسان بود!

    ۵- سؤال مربوط به زخم پپتيك و مصرف NSAIDs مشكل بود و تكرارى نبود!

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا