آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی – داخلی ریه
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی – داخلی ریه
  • بررسی سوالات آزمون دستیاری از سوالات داخلی شروع می کنیم. داخلی ۴۵ سوال دارد، مهمترین درس شما در آزمون دستیاری است. حدود یک چهارم سوال ها را شامل می شود و وقتی نمره تان آمد، می فهمید که بیشترین ضریب را دارد. علاوه بر این با خواندن داخلی می توانید معلومات درس های دیگر را هم بالا ببرید و به بسیاری از سوالات درس های دیگر پاسخ بدهید.

    اول می رویم سراغ سوالات داخلی ریه که آسان و منطقی هستند. ۶ سوال از مبحث داخلی ریه آمده است که بسرعت آن ها را مرور می کنیم:

    ۱ـ سؤال مربوط به تشخيص آمبولى ريه تكرارى است و بارها و بارها مشابه اين سؤال تكرار شده است. ديگر حتما خوب می دانيد كه اگر احتمال آمبولى ريه بالا باشد، براى تشخيص بايد تصويربردارى انجام داد و اگر احتمال آمبولى ريه بالا نباشد، بايد D-dimer را اندازه گرفت. مخصوصا اين سؤال بدرد آن دسته از دوستانى می ‏خورد كه می گويند ديگر سؤال تكراری در آزمون دستيارى نمی ‏آيد!

    ۲ـ سؤال مربوط به سرفه هم تكراری است. اگر علت سرفه مشخص نشود، اولين اقدام تشخيصى راديوگرافى قفسه سينه است! با خواندن تست‏هاى قبلى خيلى راحت می ‏توانيد به جواب اين سؤال برسيد.

    ۳ـ سؤال مربوط به معاينه بالينى ريه و تشخيص تراكم با كمك معاينه بالينى هم تكرارى است. البته انتظار می رود كه سؤالات مربوط به معاينه بالينى ريه بيشتر در آزمون پيش‏كارورزى طرح شوند تا دستيارى!

    ۴ـ سؤال مربوط به تشخيص COPD سؤالى ابتدايى و ساده است. معلوم است ديگر براى تشخيص بيماری ‏هاى انسدادى مزمن ريه بايد از آزمون‏هاى عملكرد ريوى (اسپيرومترى) استفاده كرد.

    ۵ـ سؤال مربوط به تشخيص فيبروز ايديوپاتيك ريه از مبحثى طرح شده است كه جزو رفرانس‏ها نيست! يعنى مبحث بيماری ‏هاى بينابينى ريه! اما اين دليل نمی ‏شود كه اين سؤال را اشتباه بزنيد. با رد گزينه ‏ها می ‏توانيد به جواب برسيد و تازه اگر تست‏هاى سال‏هاى قبل را خوانده باشيد، اين تست خيلى راحت به نظر می ‏رسد.

    ۶ـ سوال مربوط به پنوموتوراكس هم به نوعى مربوط به معاينه بالينى می ‏شود. بيمارى كه دچار COPD است دچار تنگی نفس ناگهانى و ديسترس و كاهش فشار خون می شود و البته علايم پنومونى هم ندارد و تشخيص پنوموتوراكس در زمينه بيمارى ريوى است كه از نوع تنشى محسوب می ‏شود (فرق پنوموتوراكس تنشى يا پنوموتوراكس ساده فقط در كاهش فشار خون است! اين را از جراحى به ياد داريد) و البته درمان اورژانس آن هم سوزن زدن به فضاى جنب است!

    پس از بين سؤالات ريه سه سؤال كاملاً تكرارى داريم و سه سؤال ديگر را هم می ‏شود با بررسى تست‏هاى سال‏هاى قبل جواب داد. ديگر چه می ‏خواهيد؟ سخت است؟

    در ضمن نکات مهم آزمون دستیاری را می توانید در اینستاگرام پروانه دانش بصورت نمودار، الگوریتم یا شکل بخوانید و سریع آن ها را یاد بگیرید.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا