آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی غدد
  • » یادداشت های دکتر ایزدی » آزمون دستیاری را بررسی کنیم. داخلی غدد
  • سوالات داخلی غدد آزمون دستیاری اسفند نود و هشت را بررسی می کنیم. یادتان باشد، ارزیابی سوال های سالهای قبل، بویژه سوال های آخرین امتحان بسیار بسیار مهم است و بر اساس نحوه طراحی این سوال ها می توانید مطالب زیادی در مورد نحوه مطالعه خود بیاموزید. ۶ سوال از ۴۵ سوال داخلی مربوط به داخلی غدد می شود و توزیع این سوال ها مشخص است یعنی همیشه از تیروئید و دیابت حداقل یک سوال داریم:

    ۱ـ سؤال خوبى از بخش هيپوفيز طرح شده است و مربوط به هيپرپرولاكتينمى است و تكرارى هم نيست. نکته مربوط به این تست را در اینستاگرام پروانه دانش بررسی می کنیم و حتما این نکته را یاد بگیرید، چرا که احتمال طرح سوال از آن بالا است. سوال مربوط به اشتباهاتی می شود که موقع اندازه گیری آزمایشگاهی سطح پرولاکتین پیش می آید.

    ۲ـ سؤال مربوط به آدرنال آسان و البته تكرارى است و با مطالعه الگوريتم رويكرد به سندرم كوشينگ می شود به آن جواب داد. با استدلال ساده هم می ‏شود به جواب سؤال رسيد. وقتى بيمار كوشينگ دارد و سطح ACTH او پائين است، پس حتما از جايى دارد كورتيكواستروئيد ترشح می ‏شود. كجا؟ آدرنال! پس بايد تصويربردارى آدرنال انجام شود.

    ۳ـ سؤال مربوط به هيپوگليسمى جزو منابع معرفى شده نيست، اما در هر حال سؤالى تكرارى و قديمى و آسان است. در بيمارى كه دچار هيپوگليسمى است و انسولين بالا و C-Peptide پائين دارد، انسولين از خارج بدن آمده است!

    ۴ـ مثل هميشه دو سؤال از مبحث ديابت داريم: يك سؤال مربوط به تعريف ميكروآلبومينورى است که مشابه آن را نداشته ایم، اما سوال آسانی است و باید بدانیم که میکروآلبومینوری بصورت وجود ۳۰ تا ۲۹۹ میکروگرم آلبومین به ازای هر گرم کراتینین در نمونه تصادفی ادرار تعریف می شود و سؤال ديگر در مورد درمان ديابت است كه اين يكى خوب و منطقى و كاربردى است و این هم تکراری نیست به داروی لیناگلیپتین می پردازد که اثری اختصاصی بر روی گلوکز بعد از غذا دارد.

    ۵ـ سؤال بخش تيروئيد مربوط به تشخيص آزمایشگاهی بيمارى های تيروييد است و مشابه آن را قبلاً هم ديده ‏ايم.

    بنابراین از ۶ سوال داخلی غدد می شود به ۳ سوال بر اساس تست های سال های قبل جواب داد و سه سوال دیگر جدید و خوب هستند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا